Lading vastzetten met JUMBO spanbanden

 

Ladingzekeren en veilig vervoer

Vastzetten

De lading wordt vastgezet en veiliggesteld door middel van spanbanden, spankettingen of overige hulpmiddelen.
De wrijvingbelasting van de lading wordt dan verhoogd omdat de  lading op de laadvloer wordt gedrukt met één van de hulpmiddelen.

Opsluiten

De lading wordt tegen de wand of andere ladingen geplaatst zodat deze niet kan schuiven. Doordat alle ladingen precies tegen elkaar staan,
zijn er geen loze tussenruimtes waardoor de lading geen gelegenheid heeft om te schuiven.

 

Methodes van zekeren

Neer zekeren

Bij neerzekeren verhoogt u de wrijvingskracht tussen de lading en de laadvloer. Door bijvoorbeeld een spanband te gebruiken kunt u
daarmee de lading naar benden drukken. Doordat de wrijvingskracht wordt verhoogd, duurt het langer voordat de lading schuift. Er wordt
aangeraden om de spanband in een hoek tussen 30 en 90 graden te spannen . Bij neer zekeren moet worden gekeken naar STF waarde
van een spanband.

Direct zekeren

Bij direct zekeren spant u de spanband rechtstreeks tussen de laadvloer en de lading. Meestal wordt de spanband bij de hoeken van de

lading en de laadvloer gespannen.  Direct zekeren kan op de volgende manieren.

  • Schuin verbinden
  • Diagonaal verbinden
  • Kop verbinden
  • Bocht verbinden
  • En hulpmiddelen, wand of vloerrails

Bij direct zekeren wordt gekeken naar LC waarde van een spanband

 

Aandachtspunten voor spanbanden

Spanbanden mogen niet gebruikt worden in volgende situaties:

1.Er zitten scheuren of inkepingen in de band, >10% van breedte van de band. Wij raden u echter aan om de spanband direct te

vervangen zelfs bij geringe scheuren of inkepingen.

2.Er zit een knoop in de spanband

3.De hakenof spanbanden zijn vervormd

4.De naden zijn  beschadigd

5.De labels met specificities ontbreken of zijn beschadigd. (buitenland)

 

Technische specificaties

SHF Standard Hand Force

Dit is de kracht die u handmatig toepast op de ratel bij het ratelen van een spanband. Op de label van de spanband staat bij SHF hoeveel
de kracht handmatig mag bedragen.  Bij professionele spanbanden is deze kracht 50 kg.

STF Standard Hand Force

Dit is de kracht die aanwezig is op de band na aantrekken met de ratel.
 

LC toegestane trekkracht

De LC is wordt vaak als rechte lijn en als omsnoering weergegeven op de labels. De LC betekent de maximale belasting die de

spanband in rechte lijn of omsnoering  mag hebben.

 

Afdekken

Het is van belang bij een lading het juiste hulpmiddel te gebruiken. Voor ladingen als zand dient een afdekzeil te worden gebruikt. Bij
vervoer van bijvoorbeeld bladeren dient een net te worden gebruikt.
Let op een net of afdekzeil niet niet voor om uw lading te zekeren. Gebruik daarvoor de juiste  spanbanden! Is het een combinatie van
losliggende kleine ladingen en grote ladingen, gebruik dan een combinatie van net en spanband.

 

Belangrijke accessoires

Hoekbeschermer
Gebruik een hoekbeschermer om uw lading en spanband te beschermen. Hiermee verlengt u de levensduur van de spanband en
voorkomt u dat de lading beschadigd raakt!

Anti-slipmat
Een anti-slip mat verhoogt de wrijvingskracht tussen de lading en de laadvloer. Het is belangrijk dat de lading echt van de laadvloer
is en enkel contact heeft met het anti-slip mat

Waarschuwingsbord
Heeft u een lading die uit steekt dan dient u een waarschuwingsbord aan de lading te bevestigen

 

Zwaartekracht in uw voertuig

Voorwerpen zoals waterflessen, telefoons, laptops, broodtrommel enz. Kunnen bij lage snelheden aanzienlijke schade veroorzaken.
Bescherm uzelf en alle inzittenden door niets in uw voertuig rond te laten slingeren. Bij een frontale botsing kunnen deze losse
voorwerpen 40 x het gewicht krijgen van het normal gewicht.

Thermoskan       normal 1,5 kg                     crashgewicht 60 kg

Regenscherm    normal 0,7 kg                     crashgewicht 28 kg

Sporttas               normal 5,0 kg                     crashgewicht 200 kg

Laptop                  normal 2,0 kg                     crashgewicht 80 kg

Koelbox               normal 17 kg                      crashgewicht 680 kg